Wednesday, January 18, 2012

Penyebab Kanser Kolon - Ulser Dalaman



Ulcerative Colitis dan kanser kolon



Kolitis ulser yang kronik menyebabkan keradangan lapisan kolon. Untuk maklumat lanjut, sila baca rencana Ulcerative Colitis. 



Kanser kolon adalah satu komplikasi yang diiktiraf kolitis ulser yang kronik. Risiko untuk   kanser mula meningkat selepas lapan hingga 10 tahun kolitis. Risiko   kanser   kolon pesakit dengan ulser kolitis juga yang berkaitan dengan lokasi dan sejauh manakah atau penyakit.



 Anggaran semasa kejadian terkumpul   kanser kolon yang berkaitan dengan kolitis ulser 2.5% pada 10 tahun, 7.6% pada 30 tahun, dan 10.8% pada 50 tahun. Pesakit berisiko tinggi   kanser adalah orang-orang yang mempunyai sejarah keluarga   kanser kolon, tempoh panjang kolitis, penglibatan kolon yang banyak, dan orang-orang yang dengan rendah sclerosing cholangitis (SPA).



Sejak   kanser yang dikaitkan dengan ulser kolitis mempunyai hasil yang lebih baik apabila dikenalpasti pada peringkat awal, peperiksaan tahunan khusus pada kolon sering disyorkan selepas lapan tahun penyakit yang banyak dikenali.



Semasa peperiksaan ini, sampel tisu (biopsi) boleh diambil untuk mencari perubahan precancerous dalam sel-sel lapisan kolon.Apabila perubahan precancerous dijumpai, penyingkiran kolon yang perlu untuk mencegah   kanser    kolon.



No comments:

Post a Comment